شیرآلات از نظر عملکرد به دو دسته تقسیم می شوند که تفاوت های جزئی در ساختارشان دارند. این دو نوع عبارتند از:
1. ورودی سوپاپ یا هوا: در واقع گاید سوپاپ پژو کمی بزرگتر از شیر دود است و مقاومت حرارتی کمتری دارد.
2. اگزوز سوپاپ یا دود: به دلیل قرار گرفتن در معرض دمای محفظه احتراق بالاتر، مقاومت دمایی بالاتری دارد، اما به دلیل حساسیت عایق کمتر، اندازه کوچکتری دارد.
محل و نوع عملکرد شیرها نشان می دهد که این قطعات در معرض دمای بالا قرار دارند و همچنین با سرعت بالا کار می کنند. بنابراین، آنها در معرض استرس و سایش قابل توجهی هستند.
در این میان، شیر خروجی یا شیر دود که به گازهای احتراق و شعله نیمه پیوسته متصل است، گرمای بیشتری را نسبت به صابون ورودی یا هوا تحمل می کند. بنابراین وقتی موتور با سرعت بالا کار می کند، این سوپاپ ماشین ممکن است قرمز تیره شود.
بنابراین سوپاپ های خودرو باید مقاومت لازم را در برابر شکستگی، زنگ زدگی، تاب برداشتن و خوردگی سریع به ویژه شیرهای دامپ داشته باشند.
بنابراین این نوع شیر معمولاً از فولاد آلیاژی خاص با مقادیر نسبتاً زیادی کروم، نیکل و سلنیوم ساخته می شود. وضعیت دریچه های هوا بسیار خنک تر از دریچه های دود است، بنابراین کمتر در معرض سوختن، زنگ زدگی و خوردگی هستند. معمولا از فولاد آلیاژی و کبالت ساخته می شود.
خرابی سوپاپ معمولاً به دلیل مشکلاتی مانند شکستگی ساقه یا خرابی صندلی ایجاد می شود.
گاهی اوقات در راهنما نقص وجود دارد. این علائم معمولاً به صورت صدای تق تق یا خشکی موتور شنیده می شود و گاهی اوقات کارایی موتور کاهش می یابد. دلایل خرابی ساباب می تواند یکی از موارد زیر باشد:
احتراق سوپاپ به دلیل عدم تنظیم نسبت هوا به سوخت. در موتورهای دارای تسمه تایم، پارگی تسمه تایم می تواند سوپاپ ها را کج کند.
گاهی اوقات سیستم خنک کننده سیلندر به دلیل خرابی بیش از حد گرم می شود. بنابراین در این موارد ممکن است نشیمنگاه سوپاپ به دلیل گرم شدن بیش از حد از کار بیفتد.
و گاهی اوقات، خرابی راهنمای ساب ووفر صدایی شبیه به حالت خشک شدن موتور تولید می کند.
بدون دیدگاه